Określenie „rower turystyczny” powstało w naszym kraju w latach siedemdziesiątych i funkcjonowało aż do końca lat dziewięćdziesiątych. Była to dość wyjątkowa rodzina pojazdów napędzanych siłą ludzkich mięśni z wieloma cechami charakterystycznymi. Rowery turystyczne były produkowane w polskich zakładach Romet, i posiadały kilka bardzo ważnych cech wyróżniających je od pozostałych konstrukcji o podobnej budowie.

Pierwszą rzeczą jaka rzucała się w oczy była charakterystycznie wygięta kierownica, czyli tak zwany „baran”. Była ona znacznie cieńsza i większa niż w rowerach typowo sportowych, jego rama była znacznie dłuższa niż w pozostałych rowerach szosowych, i przez to okazywała się trochę cięższa i posiadała mniejszą sztywność. Nie było to wielką wadą, a nawet ułatwiało jazdę w nieco cięższym terenie.

Ważnym znakiem rozpoznawczym była spora masa osprzętu dodatkowego, czyli przerzutek i hamulców. Ze względu na braki technologiczne na początku lat siedemdziesiątych i nieco większą cenę aluminium oraz wysoce odpornych tworzyw sztucznych wszystkie elementy, takie jak hamulce, czy też układ przerzutek, były wykonywane ze zwykłej stali. W znacznym stopniu podnosiło to masę samego roweru, ale przyczyniało się także do zwiększenia jego wytrzymałości i odporności na trudne warunki eksploatacji.

Rowery te posiadały także , jak na ówczesne warunki, bardzo bogate wyposażenie które obejmowało między innymi pełne oświetlenie elektryczne.

Niestety rodzina rowerów turystycznych produkowanych w naszym kraju była też obarczona wieloma błędami w konstrukcji. Wiązało się to przede wszystkim z niedoborami w technologiach produkcji. Bardzo jaskrawym tego przykładem może być ciągłe stosowanie korbowodów klinowych, podczas gdy na całym świecie pojawiały się znacznie doskonalsze i bardziej solidne rozwiązania.

Od kiedy powstały rowery trekingowe, stwierdzenie – rower turystyczny straciło na wartości. Również częściej mówi się rower górski, niżeli rower turystyczny. Dziś każdy typ roweru jest lepszy, niżeli dawny rower turystyczny, choć są osoby, które pozostają przy tradycji i jeżdżą na pierwszych modelach rowerów turystycznych. Dzięki temu rower turystyczny do dziś cieszy się uznaniem i popularnością.